De Stichting Reclame Code helpt adverteerders en de partijen met wie zij samenwerken graag bij het maken van verantwoorde reclame. De SRC biedt daarom trainingen aan waarin wordt uitgelegd hoe de zelfregulering werkt, hoe de klachtenprocedure verloopt en waarin op praktische wijze de regels uit de Nederlandse Reclame Code worden uitgelegd aan de hand van uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep.

Onderstaande trainingen worden 2 keer in het jaar aangeboden; in het voor- en in het najaar. De trainingen vinden plaats op ons kantoor in Amsterdam.

‘Algemene kennismaking met de Nederlandse Reclame Code’

  • De Nederlandse Reclame Code in het kort uitgelegd; het ontstaan ervan; wie zijn de partijen?
  • Waar, wanneer en voor wie geldt de code?
  • Wat zijn de belangrijkste algemene regels en wat gebeurt er als ik mij hier niet aan houd?
Meer informatie en aanmelden.

‘Reclame via social media en influencer marketing’

In de training Reclame via Social Media & Influencer Marketing leer je wat de belangrijkste regels uit de Nederlandse Reclame Code zijn en hoe je deze in de praktijk brengt. Aan de hand van praktijkcases leer je hoe je op verschillende bekende platforms als Instagram, YouTube, Tiktok en Facebook transparant kunt zijn en volgens de regels kunt samenwerken met merken/influencers.
De training is bedoeld voor zowel merken (marketeers, juristen) als content creators, zoals YouTubers, influencers, en andere professionals die meer willen weten over de regels. De trainingen worden in kleine groepjes gehouden. Er is daarom genoeg ruimte voor het stellen en beantwoorden van vragen.
Meer informatie en aanmelden.

‘Misleidende reclame en prijsvermelding’

Meer dan 40% van de klachten die bij de Reclame Code Commissie terechtkomen gaan over misleiding. Dit kan variëren van misleiding over de voornaamste kenmerken van een product of dienst, prijs, beschikbaarheid van het product of door ontbrekende informatie.
  • Waar moet je op letten, wat zijn de valkuilen, hoe doe je het goed? Regelmatig komen er klachten over advertentiecampagnes waarin de vermelde prijzen niet duidelijk, onvolledig, onjuist of misleidend zijn.
  • Hoe zijn de regels t.a.v. prijsvermeldingen?
    In deze training wordt aan de hand van veel praktijkcases op deze aspecten van verantwoord reclame maken ingezoomd.
Bedoeld voor adverteerders, content creators en communicatieadviesbureaus.
Wilt u per e-mail op de hoogte gehouden worden over onze trainingen, stuurt u dan een mail met de tekst ‘JA’ naar communicatie@reclamecode.nl o.v.v. Training.
De trainingen worden in kleine groepjes gehouden t.b.v. de interactiviteit en effectiviteit.

Training-op-maat

Het is ook mogelijk om een trainingsbijeenkomst-op-maat in uw (branche-)organisatie/ bedrijf te organiseren. Heeft u hier voor belangstelling, neemt u dan contact op met Fiona Vening, compliance@reclamecode.nl.
Trainer
De trainingen worden gegeven door Fiona Vening, verantwoordelijk voor Compliance, Copy Advies en Trainingen bij de Stichting Reclame Code.
Wilt u per e-mail op de hoogte gehouden worden over onze trainingen, stuurt u dan een mail met de tekst ‘JA’ naar communicatie@reclamecode.nl o.v.v. Training.
U ontvangt dan ca. drie keer per jaar een bericht hierover.

Waardering

Na iedere training wordt onder de deelnemers een anonieme waarderingsenquête gehouden om toekomstige trainingen zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeften en ervaringen. Enkele citaten uit de respons:
Duidelijke en goed gestructureerde training met veel praktijkvoorbeelden voor zowel off- als online reclame-uitingen.
Als pricing analist van een omni-channel retailer heb ik nieuwe inzichten opgedaan die ik meeneem bij het schrijven van het prijsbeleid.”
Deze training is zeer goed bevallen door de groep en was zeker een eye-opener.” (aldus de opdrachtgever van een in-company training)
Terzake. Niet te kort; niet te lang. Helder en leerzaam.”
Voorbeelden o.b.v. uitspraken waren leuk. … Specifieke vervolgtrainingen lijken mij interessant (gericht op branche of gericht op medium, bijzondere reclamecodes).”
Doel was duidelijkheid in proces, en aan die verwachting is ook voldaan.”
“Veel voorbeelden ter illustratie, maakt het concreet.”
“Ik vond het een informatieve en nuttige bijeenkomst.”

Event partnership SRC met e-Academy van Thuiswinkel.org

e-Academy PE-punten

Thuiswinkel e-Academy werkt met een selectie event- en educatiepartners, zoals sinds maart 2016 met Stichting Reclame Code. e-Academy toetst de kwaliteit van geboden trainingen en koppelt PE-punten aan het aantal kennisuren. Alle kennisactiviteiten worden verzameld in een ‘marktplaats’. Op deze manier ontstaat er een overzicht aan kwalitatieve kennisactiviteiten voor leergierige professionals.

Advies en overige diensten

De afdeling Compliance van de Stichting Reclame Code helpt adverteerders graag bij het maken van verantwoorde reclame. Deze afdeling biedt het adverterende bedrijfsleven – naast trainingen online voorlichting via checkdereclamecode.nl en checksrc.nl verschillende diensten, die op deze pagina kort worden toegelicht.


Copy advies

Wilt u als adverteerder of communicatieadviesbureau weten of uw (voorgenomen) reclame-uiting voldoet aan de Nederlandse Reclame Code (NRC), dan kunt u om Copy Advies vragen.

Copy Advies is praktisch van aard, geeft aan waar eventuele risico’s zitten en wordt gebaseerd op de regels uit de NRC en de beslissingen van de Reclame Code Commissie (RCC) en het College van Beroep (CvB).

Het advies is vertrouwelijk en vrijblijvend. De adverteerder kan het advies naast zich neerleggen.

Alleen adverteerders die jaarlijks een financieel bijdrageverzoek van de Stichting Reclame Code ontvangen en de bijdrage van het lopende kalenderjaar hebben betaald, komen in aanmerking voor deze dienst. Het (basis)tarief voor een advies is €500,- (exclusief btw) per concept reclame-uiting/campagne. Bij het in behandeling nemen van het verzoek wordt aangegeven of het basistarief volstaat. Mocht dit niet het geval zijn, dan wordt een vrijblijvende offerte opgesteld.

Let op! Het advies vrijwaart de adverteerder niet van een andersluidende beslissing van de RCC en/of het CvB. Ook al is een reclame opgesteld aan de hand van een door de afdeling Copy Advies gegeven advies, dan kan de Commissie en/of het College te allen tijde die reclame in strijd met de NRC oordelen bij een klacht- of beroepsprocedure.

Klik hier voor meer informatie over de voorwaarden en het aanvraagformulier.

Voorlichting d.m.v. het geven van presentaties

De SRC is een veelgevraagde gastspreker op conferenties over reclame. Wij komen indien het onderwerp past binnen het werkgebied van de SRC graag ook op uw bijeenkomst (gratis) een presentatie over verantwoorde reclame geven.

Monitoring en analyse

Als een brancheorganisatie wil weten of zijn leden zich wel houden aan de afgesproken regels, kan de SRC een monitoring uitvoeren, en bijvoorbeeld reclame-uitingen in verschillende media gedurende een bepaalde periode screenen.

Naast monitoring van reclame-uitingen, kan ook een analyse worden gemaakt van de uitspraken van RCC/CvB die in een bepaalde periode over reclame-uitingen voor een bepaalde productgroep zijn gedaan. Zo krijgt een branche inzicht in hoeverre bijvoorbeeld de eigen Bijzondere Reclamecode wordt nageleefd en wat mogelijke aandachtspunten zijn. Een brancherapport kan concrete aanbevelingen opleveren ten behoeve van het verantwoord reclame maken voor een specifiek product.

Deze dienst is alleen (tegen betaling) beschikbaar voor deelnemende organisaties en/of leden van die organisaties die de jaarlijkse SRC-bijdrage hebben betaald.

Voor meer informatie en het aanvragen van deze diensten kunt u contact opnemen met Fiona Vening via compliance@reclamecode.nl.