Heeft u een klacht over een reclame-uiting omdat u van mening bent dat deze in strijd is met de Nederlandse Reclame Code? Dan kunt u onderstaand klachtenformulier invullen waarin u duidelijk omschrijft om welke reden u bezwaar maakt tegen de reclame-uiting. Deze reclame-uiting wordt door u bijgevoegd (in stap 4 van het formulier) of in het geval van een televisie- of radiocommercial duidelijk beschreven. Anoniem klagen is niet mogelijk. Indien de klacht in behandeling wordt genomen, worden uw persoonsgegevens tevens doorgestuurd naar de betreffende adverteerder. Zie ook het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en de Privacy Policy.
In de video kunt u zien wat er vervolgens met uw klacht gebeurt.
Indien u van mening bent dat een reclame-uiting niet voldoet aan de regels zoals opgenomen in de Nederlandse Reclame Code, omdat deze bijvoorbeeld misleidend of in strijd met de goede smaak zou zijn, dan kunt u een klacht indienen over de betreffende reclame-uiting bij de (voorzitter van de) Reclame Code Commissie.
Bekijk de video over hoe u een klacht kunt indienen en wat hier vervolgens mee gebeurt.
Als u een klacht indient is het van belang dat u duidelijk omschrijft:
Het indienen van een klacht is voor consumenten, in principe, kosteloos.
Aan het indienen van een klacht door ondernemers en sommige beroepsgroepen zijn kosten verbonden.
U kunt uw klacht indienen door het online klachtenformulier in te vullen. Mocht het indienen van een klacht via de website niet mogelijk zijn, dan kan een klacht ook per post worden ingediend. Klik hier om te lezen welke informatie u dient aan te leveren indien u de klacht per post indient. U kunt uw klacht sturen naar:
Stichting Reclame Code, Postbus 75684, 1070 AR Amsterdam.
Klachten die op een andere manier worden aangeboden worden NIET in behandeling genomen.
Als u uw klacht met het online klachtenformulier of per post heeft ingediend, ontvangt u altijd bericht van ons, veelal binnen ca. twee weken. Mocht u geen bericht ontvangen, dan is er iets misgegaan bij het indienen van de klacht. Neemt u dan telefonisch contact op via 020 3013397.
Er is sprake van een klacht over grensoverschrijdende reclame wanneer een reclame-uiting afkomstig uit het ene land, bv Engeland, in een ander land, bv Nederland wordt uitgezonden of gebruikt. Klik hier voor de klachtenprocedure bij grensoverschrijdende reclame.
Ondervindt u problemen bij het invullen van het klachtenformulier?
Neem dan contact met ons op via klacht@reclamecode.nl of tel: 020 - 6960019.
Artikel 7
Artikel 8
Artikel 9
Artikel 10
Artikel 11
Artikel 12
Artikel 12
Artikel 13
Artikel 14
Artikel 15
Artikel 16
Artikel 17
Artikel 18