Per 1 juli 2022 vallen grote influencers die actief zijn op YouTube, Instagram en/of TikTok (aangeduid als ‘video-uploaders’) net als omroepen en video-on-demand diensten onder de Mediawet. Dat betekent concreet dat je je als grote influencer vanaf die datum moet registreren bij het Commissariaat voor de Media, maar ook bij de Stichting Reclame Code, voor zover je als video-uploader reclame maakt in je video’s. Dit is in de Mediawet geregeld.

Wil je weten wanneer je precies als video-uploader wordt aangemerkt? Doe dan de registratriecheck op de website van het Commissariaat voor de Media. Voldoe je aan de criteria en heb je jezelf aangemeld bij het Commissariaat voor de Media? Dan kun je je daarna bij de SRC aanmelden via onderstaande knop.

Registreer je hier

Wat doet de Stichting Reclame Code?

De Stichting Reclame Code wil graag bevorderen dat er op verantwoorde wijze reclame wordt gemaakt zodat het consumentenvertrouwen in reclame wordt behouden. Dit doet zij o.a. door:

  • het faciliteren van de Nederlandse Reclame Code (NRC)  waarin regels voor reclame staan en de klachtenprocedure bij de Reclame Code Commissie (RCC).
  • het aanbieden van training, voorlichting, monitoring en copy advies aan adverteerders en de partijen met wie zij samenwerken, zoals bureaus, media en video-uploaders. Better safe than sorry!

Wat houdt registratie bij de SRC in?

  • Je erkent de Nederlandse Reclame Code en het uitgangspunt van de Stichting Reclame Code dat reclame op verantwoorde wijze moet worden gemaakt (lees hier de statuten);
  • Je ondersteunt de werkwijze van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en werkt mee als er een klacht wordt ingediend tegen reclame in jouw video (zie hier het Reglement);
  • Je verplicht je om als de Reclame Code Commissie (of het College van Beroep) na een klacht heeft geoordeeld dat jouw video in strijd is met de Nederlandse Reclame Code, je deze video aanpast of verwijdert. Als je daarbij hulp nodig hebt, kun je altijd contact opnemen met de afdeling Compliance, Copy Advies en Training via compliance@reclamecode.nl.
  • Je betaalt jaarlijks een financiële bijdrage aan de Stichting Reclame Code. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd en is gebaseerd op 40% van de bijdrage die je als video-uploader aan het Commissariaat voor de Media betaalt.
  • Je deelt je (handels)naam en contactgegevens met de Stichting Reclame Code zodat we makkelijk contact met je kunnen opnemen en het Commissariaat voor de Media kunnen informeren dat je bent aangesloten; Je vindt het goed dat we je maximaal 2 keer per jaar een mailing sturen met relevante informatie voor video-uploaders;
  • Je bent ervan op de hoogte dat jouw video’s onderdeel kunnen zijn van monitoringsprojecten die de Stichting Reclame Code preventief uitvoert om de naleving van de Nederlandse Reclame Code te kunnen controleren.

Welke kosten zijn er verbonden aan registratie?

Video-uploaders die in of rondom video’s reclame maken zijn voor 2023 een jaarlijkse bijdrage van € 93,10 verschuldigd.

Hoe registreer ik mij(n bedrijf)?

Je sluit je aan bij de Stichting Reclame Code door hier het registratieformulier in te vullen.

Wat als ik me niet registreer?

Dan handel je in strijd met de Mediawet.

Heb je nog vragen? Neem dan contact op met compliance@reclamecode.nl, we helpen je graag verder.

Influencerregels

Op deze website (van DDMA Commissie Influencermarketing) vind je de belangrijkste regels voor influencers, zoals omschreven in de Mediawet, consumentenwetgeving en de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing.
Zoeken

FAQ’s

Lees hier de veel gestelde vragen en antwoorden.
Meer informatie

Aanmelden

U kunt uzelf aanmelden door onderstaand formulier in te vullen.

Persoonlijke gegevens

Socials

Bedrijfsgegevens

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.